English العربية
על היזמה | ועדת היגוי | ועדות | חדשות ואירועים | פרסומים | חומרי רקע | צוות היזמה | צילומי הרצאות |  


שימוש בנתונים הנמדדים לאורך זמן כמקור מידע למדיניות ולתכניות חינוכיות בישראל: סקרי אורך כמקרה בוחן
לימוד ממהלכי עבר לשיפור החינוך המדעי בישראל והמצוינות בו
אי־שוויון וחינוך: קשרים בין גידול באי־שוויון חברתי־כלכלי לבין שוויון בהזדמנויות ובהישגים בחינוך
חינוך בלתי פורמלי
בין בית הספר למשפחה: קשרי מורים-הורים בסביבה משתנה
שפה ואוריינות
מורים מובילים כסוכני שיפור במערכת החינוך
מערכת חינוך לכול – ולכל אחד
מחקר מתווה-דרך: הצעה לארגון לימודים מחודש
התערבויות טיפוליות בילדים בעלי בעיות או הפרעות בהתנהגות
איך מורים לומדים מצילומי שיעורים?
מה צריכים לדעת העוסקים בהוראת המתמטיקה?
הוראת ערבית במערכת החינוך העברית
חינוך בגיל הרך (גן-ג')
ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך
אבחון, מדידה והערכה בגיל הרך
קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך
רענון מערך האינדיקטורים לחינוך בישראל
אתגור החמישון העליון של התלמידים בבתי הספר
מדידה והערכה בחינוך
ניהול מיטבי של הפיתוח המקצועי וההדרכה במערכת החינוך

אחד האתגרים החשובים המעסיקים את הנהגת משרד החינוך הוא שיפור מתמשך של הפיתוח המקצועי וההדרכה של מחנכים ומורים. פיתוח מקצועי איכותי בתחום החינוך וההוראה הוא חיוני בשל האינטרס הציבורי העצום בהצלחת עבודתם של העוסקים בתחום, והידע המצטבר במחקר על הקשר החזק בין איכות ההוראה להישגי התלמידים בכל המדדים. סוגיה זו זכתה לעיסוק נרחב ברפורמות 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה', והיא עומדת, למשל, בלב היוזמה של 'מורים מובילים'. התפתחותן של מגמות עדכניות בתחום החינוך, דוגמת למידה מותאמת אישית, מורים כיוצרי ידע והריבוי ההולך וגדל של התמחויות מורים, סימנה צורך בבדיקה מחודשת של הידע הקיים במחקר בארץ ובעולם, ובאיתור תחומים שבהם ניתן לשפר את הפיתוח המקצועי הקיים.

היזמה למחקר יישומי בחינוך הקימה ועדת מומחים מתנדבים בראשות פרופסור מריו מיקולינסר, שתוביל תהליך למידה מקיף בנושא הפיתוח המקצועי וההדרכה של מחנכים ומורים. הוועדה הוקמה בעקבות פניית משרד החינוך וכן בתמיכתה ובעידודה של יד הנדיב. במהלך עבודתה תרכז הוועדה ידע ממחקר קיים בארץ ובעולם ותבחן אותו, תִלמד מניסיונם של אנשי מקצוע בישראל ולבסוף תפרסם במסמך מסכם את ממצאיה, מסקנותיה והמלצותיה למדיניות עתידית. המסמך המסכם צפוי להתפרסם בקיץ-סתיו 2019.
הוועדה תמפה מגמות עכשוויות של פיתוח מקצועי בארץ ובעולם, הן בתחום החינוך הן מתוך למידה מתחומי עיסוק אחרים. הוועדה תתמקד במספר סוגיות מרכזיות, כגון מערכות תמריצים נהוגות ומדדי הצלחתן, כלים להערכה של הפיתוח המקצועי, יחס בין פיתוח אישי ופיתוח מקצועי וכן הדרכה כסוג של פיתוח מקצועי. תשומת לב מיוחדת תינתן למאפיינים הייחודיים של מקצוע ההוראה ולמורכבותם, כגון מספר מועסקים גדול, גיוון רב במאפייני המקצוע, צורך בפיתוח מקצועי כללי לצד בפיתוח מקצועי תלוי מקצוע-לימודים וכן היעדר הסכמה על מאפייניו של 'המורה הטוב'.

מספר ועדות ופעילויות קודמות של היזמה התייחסו במסגרת משימותיהן לפיתוח מקצועי של מורים, כגון 'עולם הידע וההכשרה של העוסקים בהוראת המתמטיקה בחינוך העל-יסודי' (2012), ו'קשרי משפחה – מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ו')' (2011), או בחנו דרכים מסוימות לפיתוח מקצועי, כגון 'איך מורים לומדים מצילומי שיעורים' (2013). ועדת המומחים תשתמש בידע שנרכש בתהליכים קודמים לטובת תהליך הלמידה המקיף של הנושא.

* הפעילות הוזמנה על ידי משרד החינוך ונהנית מתמיכתו. עם זאת, כל הנתונים, המסקנות, הדעות וההמלצות מטעם ועדת המומחים שיוצגו במסגרת הפעילות הם של ועדת המומחים ובאחריותה בלבד (אלא אם צוין אחרת באופן מפורש).

לפרטים נוספים: רננה פרזנצ'בסקי אמיר, מרכזת הפעילות renana.education@academy.ac.il


 

 

  

 




חזרה לעמוד קודם
 
הדפס  |  שמור  |  שלח  |  צור קשר